دوره جامع رنگ شناسی و کارگاه ساخت رنگ با ما تماس بگیرید.
رنگهای پنتون گستره ای از رنگهای ساخته شده ای هستند که جدای از رنگهای CMYK استفاده می شوند.در طیف رنگهای پنتون طلایی،نقره ای ،فسفری وجود دارد.بسیاری از رنگهای پنتون را نیز نمی توان با چهار رنگ CMYK به دست آورد و تنها در برخی موارد رنگی نزدیک به پنتون را می شود با CMYK ایجاد نمود.
همانطور که می دانید نور مرئی بخشی از امواج الکترومغناطیس است که چشم ما قادر به درک و تشخیص آن است و رنگ ها، طیف هایی از همین نور مرئی هستند. انسان قادر به تشخیص رنگهای مختلفی است که به آن فضای رنگی قابل تشخیص به وسیله چشم انسان یا گاموت رنگGamut می گویند.
رنگهای قابل تشخیص به وسیله انسان آن چیزهایی را شامل می شود که در طبیعت می بینید، همچون درخت، ابر،آسمان،سنگ، آب به این نکته دقت کنید که بسیاری از رنگهای موجود در طبیعت که ما می بینیم قابل شبیه سازی توسط انسان نیستند.
به عبارت دیگر با هیچ یک از روش های ساخت رنگ نمی توان مثلا به رنگ خاصی از سنگ یا گلی به خصوص دست یافت.
بخشی از رنگهای موجود در طبیعت را نمی توان بازسازی نمود،حداقل تا حال حاضر این کار میسر نشده است. اما در مورد رنگهای دیگر موجود در طبیعت،به این نکته دقت کنید که فضای رنگی نسبتا بزرگی را می توان بر روی صفحه های نمایشگر با سیستم RGB شبیه سازی نمود که در تصویر Gamnut رنگ،محدوده آن را مشاهده می کنید.
این فضای رنگی برای چشم انسان و رنگهای طبیعت بزرگتر از فضای رنگی RGB است. در چاپ به شکل CMYK فضای رنگی قابل شبیه سازی بسیار کوچک می شود و ما هنگام چاپ گستره بزرگی از رنگهای طبیعت را از دست می دهیم. برای بالا بردن فضای رنگی قابل شبیه سازی در چاپ به استفاده از رنگهای Pantone پناه می آوریم .
اکنون به این نکته توجه نمایید،می دانید که رنگ سبز بسته به میزان تیرگی یا روشنی اش را می توان با ترکیبات مختلف دو رنگ سایان C و زرد Y با درصدهای مختلف ساخت.
کافی است در نرم افزار مورد استفاده خود منوی رنگ را ظاهر نموده و درصد مورد نظر را وارد نمایید. به همین ترتیب رنگ های دیگری را که با ترکیبات مختلف
شاید این نام برای این دسته از رنگها کمی انتزاعی باشه اما این نوع رنگ ها به رنگ هایی گفته می شود که از چاپ یک لایه رنگ بر روی سطح چاپ شونده ای مانند،کاغذ که خودش دارای رنگ هست به وجود می آید .
به طور مثال زمانی که شما یک لایه رنگ آبی رو بر روی کاغذی که خودش رنگ زرد داشته باشه چاپ نمایید، از ترکیب این دولایه رنگ یک رنگ ساختگی به وجود می آید و رنگی که شما می بینید رنگ سبز خواهد بود.
در اینجا کاغذ مورد استفاده شما هر رنگی می تواند داشته باشه و رنگی هم که چاپ می کنید باز هر رنگی می تواند باشد منتها وما این رنگ با زدن یک لایه مرکب و نه بیشتر به وجود می آید.
هر رنگی که از مخلوط نمودن دو یا چند نوع مرکب دیگر بدست می آید یک رنگ موضعی است. در اینجا صحبت از مخلوط کردن چند نوع رنگ است بطوری که یک نوع مرکب با رنگ خاص تولید بشود.
رنگهای پروسس یا پردازش شده
روش پروسس روشی هست که ما در اون محدودیت خاصی از لحاظ ساختار رنگ نداریم منتها ما باید ابتدا ساختار این روش رو کاملا درک کنیم . این روش دو مبنای اساسی دارد :| الف : تفکیک رنگ ب : ترام کردن تفکیک رنگ : وقتی متوجه می شویم که با استفاده از تئوری رنگ ها قادریم با ترکیب ۴ رنگ اصلی چاپی رنگها را بسازیم پس ابتدا باید روشی باشد که بتوانیم رنگ های موجود در تصویر را به این ۴ رنگ تفکیک نماییم . بنابراین تفکیک رنگ اولین مرحله است .
رنگهایی هستند که ما اونها رو با ترکیب مشخصی از:
۳ / ۲ یا ۴ رنگ چاپی یعنی آبی، قرمز ، زرد و سیاه به عنوان رنگ مکمل بدست می آوریم .
اصولا نوع طراحی ما نشان دهنده این است که ما از چه روشی باید برای بازسازی و طراحی رنگ استفاده کنیم.
در واقع نوع رنگ های بکار رفته و ارتباط رنگ ها از لحاظ خصوصیات و نوع ترکیب آنها نشان دهنده روش ساخت رنگ است و این روش ها بر پایه تنوع ترکیب رنگها در طرح ماست که به وجود آمده اند.
در مورد رنگهای تقلبی عموما ما با یک طرح ساده از لحاظ رنگ طرف هستیم. در واقع، واقعا قصد نداریم رنگی را با دقت بالا بسازیم بلکه می خواهیم از امکانات موجود برای رنگی به نظر رسیدن طرح یا نهایتا به کار بردن نوعی خلاقیت استفاده کنیم.
به چه صورت کاری کنیم که بشود سایه روشن ها را با استفاده از چاپ دوباره سازی نمود. بنابراین مشکلات ایجاد رنگ ها تا حد بسیار زیادی در روش پروسس حل می شود .
باید بدانیم هنوز یک سری مسائل وجود دارد. اینکه با روش پروسس نمی شود هنوز همه رنگها را ایجاد نمود. بنابراین اینجا یک نقطه پیوندی باید ایجاد بشود و آن نقطه پیوند روش پروسس با روش موضعی است.
در واقع روش موضعی کمک می کند که ما رنگ های اضافی را که با روش پروسس نمی شود ایجاد کرد بدست بیاوریم . بنابراین روش موضعی در یک طرحی که با روش پروسس تفکیک شده زمانی می تواند به راحتی به کار برود که ما نواحی خاصی از طرح را که قرار است رنگ اضافی ایجاد شود از فرآیند تفکیک پروسس جدا نماییم و آن نواحی را برای چاپ با مرکب اضافی جدا کنیم بنابراین رنگ اضافی برای نقاطی از طرح یا تصویر که جدا از سیستم ۴ رنگ تفکیک بشنوند به راحتی قابل تعریف و استفاده هستند.
درباره این سایت